ایران گرد

ساخت وبلاگ

تاريخچه مقبره جغتين 

دیرینگی مقبره جغتین گیسور که در شهرستان گناباد قرار دارد، به قرن هشتم بر می گردد. این بنا با توجه به اهمیت تاریخی اش در اوخر آذر ماه سال 1375 با شماره ۱۸۰۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. آنچه برای ساخت این بنا بکار گرفته اند، آجر، کچ و خاک است. برای نما بخشیدن به این سازه از طاق ‏نماها، ایوان‏ ها، نبشى ‏هاى منشور ساقه، شش ضلعی ها و طاق‏ نماهاى منشور پایه گنبد استفاده کرده اند. آنچه که با بررسی از این بنا به دست آمده نشان می دهد قسمت درونی گوشواره‏ ها و حتی درون قبه؛ از گچ اندود کمک گرفته اند و یقیناً در گوشواره‏ هاى لچکى از شکل لوزی با گچ استفاده شده است. این مقبره همانند دیگر سازه های مشابه در زمان مغولان، از ترفندهای معماری گذشتگان الگو برداری کرده و یقینا برای بناهای بعد از خودش نیز می توانسته یک الگوی ناب باشد.

 

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 20:18

تاریخچه

قلعه ارشق از نظر پلان معماری به معماری قلعه قهقه و قلعه بابک شباهت بسیار زیادی دارد. از نظر تاریخی می توان گفت، قعلعه ارشق در منطقه ای واقع شده است که در زمان عهد ساسانیان و اشکانیان مهد تمدن باستان محسوب می شده در واقع آثاری که از دل خاک بدست آمده می تواند گویای این واقعیت باشد. آثار و عتیقه هایی که از منطقه ارشق بدست آمده است در موزه نگهداری می شود و افراد را به یک دوره تاریخی بسیار زیبا رهنمون می کند. در کتاب های جغرافیایی زمان گذشته ارشق را جزء تومان مشگین محسوب می کردند، تومان مشگین بنابر سابقه تاریخی این مجموعه در 7 شهر از جمله «مشگین، خیاو، انار، ارجق(ارشق) و اهرو تکتپه و کلیبر» وجود دارد. دیواره قلعه، دارای صخره های خطرناک به شکل عمودی است، البته ممکن است این صخره ها به واسطه بشر پیدایش یافته باشند دلیل اصلی وجود چنین صخره های عمیق را می توان فوران کوه آتشفشانی سبلان در آن منطقه و فرسایش طبیعی دانست.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 180 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 20:17

درباره باغ خان

باغ خان در استان خوزستان و در شهر شوشتر قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد و فاصله آن از سازه های آبی شوشتر 700 متر و در دو سمت حاشیه رودخانه گرگر ایجاد شده است. این باغ به علت قرار گیری در خطه جنوبی کشور و نوع آب و هوای مسلط بر این سرزمین مملو از درخت های نخل و خرما است. 

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 204 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 22:23

اصفهان، همانند بهشتی کوچک در این کره خاکی است. قرار گرفتن این شهر در موقعیت جغرافیایی خاص، نوع اقلیم این منطقه، داشتن یک کلکسیون غنی از هنر معماری و مردمان شیرین زبانش، این شهر را به نصف جهان تشبیه کرده است. برخی از آثار تاریخی و هنری این شهر به ثبت ملی رسیده و برخی نیز مورد توجه دنیا قرار گرفته و در فهرست میراث جهانی یونسکو مشاهده می شوند. میدان نقش جهان یکی از این میراث ارزشمند است.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 210 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 20:50

آرامگاه و محل خاکسپاری ابوالقاسم فردوسی در طوس می باشد. این آرامگاه را هوشنگ سیحون بر پایه طرح قبلی کریم طاهرزاده بهزار با کمی تغییر در تزئینات و اندازه بازسازی نمود. معمار این بنا حسین لرزاده، حسین حجارباشی و تقی درودیان می باشد. آرامگاه فردوسی بارها ساخته و سپس ویران می شد. در پی تحقیقاتی که پژوهشگران بر روی دو صده اخیر انجام دادند آرامگاه فردوسی تنها گندمزاری به چشم می آمده، که در شروع صده چهاردهم خورشیدی ، درست زمانی که ملی گرایی نوین ایرانی به پا خواست ، برای ساختن آرامگاه بی نظیری  برای فردوسی تلاش های فراوانی انجام دادند.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 310 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 20:48

 

ایران,نژادهای ایرانیان,نژاد مردم ایران

مردم ایران چه نژادهایی دارند؟
پيش از ورود و استقرار آريايي ها،‌ نژادهاي بومي اي در ايران زندگي مي كردند. از جمله اين نژادها مي توان به نژادهاي مديترانه اي، ‌استراليايي،‌ نگرويي و حامي اشاره كرد. اقوام عيلامي،‌ كاسي،‌ لولويي،‌ كادوسي و تپوري از اقوام مربوط به اين نژادها بودند. ورود اقوام بيگانه مانند اقوام هند و اروپايي،‌ سامي،‌ عبري،‌ توراني،‌ گرجي و چركسي موجب افزايش تعداد نژادها در ايران شد.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 208 تاريخ : يکشنبه 20 مهر 1399 ساعت: 22:06

 

کشور ایران,آداب و رسوم مردم ایران,شرایط آب و هوایی ایران


اینجا ایران است! دومین کشور بزرگ خاورمیانه و اولین مهد تمدن خیز جهان. سرزمین بهترین جراحان دنیا، سرزمین دانشمندان بزرگی چون ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، حکیم عمر خیام و پروفسور حسابی و... مهمترین منطقه ی استراتژیک جهان و بهشت چهار فصل زمین،  به این معنا که در هر زمان از سال می‌توانید با سفر به یکی از شهرهای آن، شاهد آب و هوای متفاوتی باشید و انگار که در فصل مورد علاقه‌تان قرار دارید. این سرزمین به علت قدمت تاریخی و تمدن های موجود آن، اهمیت بسزایی برای فرهنگ بشری دارد. بله! اینجا ایران است، سرزمین بهترین ها...

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 201 تاريخ : يکشنبه 20 مهر 1399 ساعت: 22:05

 

انواع تاج, تزیینات کلاه در ایران باستان

انواع مختلف کلاه در ایران باستان

 

از دستار تا دیهیم

کلاه که استفاده از آن در ایران باستان رایج بود، علاوه بر کاربرد تزئین و آسایش، شغل ، نژاد و طبقه اجتماعی افراد را نشان می داد. انواع مختلفی از کلاه مورد استفاده قرار می گرفت، مانند تاج (شامل تاج های یکپارچه ، بسته یا باز که توسط پادشاهان استفاده می شد)، دیهیم ، بساک ، کلاهراسته ، دستار (عمامه ای شبیه کلاه) ، باشلق ( شبیه کلاه خود) و کلاه های نمدی تخم مرغ شکل . کلاه های نمدی در میان افراد قبایل ایرانی رایج بود .

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 217 تاريخ : يکشنبه 20 مهر 1399 ساعت: 22:03

 

نخستین زن پادشاه ایران زمین که بود؟!+عکس
 هنوز 21 سال باقی مانده بود تا سلسله خاندانشان به پایان برسد. سهم او آشفته ترین روزهای آن 427 سالی بود که پدران، نیاکان و اجدادش بر ایران زمین حکومت کرده بودند. او روزهایی را به چشم دیده بود که خونریزی و برادرکشی ساده ترین کار خاندانش شده بود.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 220 تاريخ : يکشنبه 20 مهر 1399 ساعت: 22:02

تمام مهمانداران قطار فدک تحصیلات دانشگاهی مرتبط را دارا هستند، و به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط هستند. نکته دیگر این که پرسنل این قطار زیر نظر شرکت اتریشی به نام DON دوره های آموزشی پیشرفته عملی و نظری مهمان داری را می گذرانند تا مسافران قطار فدک در طول مسیر بتوانند از میزبانی بی نظیر و بی نقص آن ها بهرمند شوند. فقط با فشار دادن دکمه، مهمان دار قطار را احضار کرده و غذا و خدمات مورد نظرتان را در خواست کنید، دست مثل چیزی که در سفرهای هوایی می توانید تجربه کنید!. قطار فدک علاوه بر تظمین ایمنی مسافران در طول سفر با سرعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت مسیر طولانی سفر شما را کوتاه تر خواهد کرد و نسبت به قطارهای دیگر شما را زودتر به مقصد خواهد رساند.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 230 تاريخ : دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت: 22:50

امکاناتی که موسسه رجا در اختیارمسافران خود قرار داده است را در چند مورد می توان نوشت:

  • کوپه های چهار تخته: یکی از پر طرف دار ترین کوپه ها ازلحاظ خدمات وسطح کیفی هستند.این بهترین کوپه برای سفر خانوادگی به شما توصیه می شود.
ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 249 تاريخ : دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت: 22:47

 

C:UserswindowsDesktop2018-02-10-10-13-01.jpg

جزیره کیش یک جزیره زیبا ، تفریحی و توریستی است که در شمال شرقی خلیج فارس و حدود 17 کیلومتری از شهر اصلی قرار دارد. به دلیل وضعیت منطقه آزاد تجارتی، وجود مراکز خرید، 

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 235 تاريخ : دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت: 22:45

 

کلیسای دوئومو, کلیسای دوئومو در میلان, کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان

 

کلیسای دوئومو (Duomo di Milano)
کلیسای جامع میلان (Milan Cathedral) یا دوئومو میلان (Duomo di Milano) نام کلیسای جامع شهر میلان واقع در میدان دلدوئومو است. کلیسای دوئومو  که ساخت آن پنج سده به درازا کشید، هم‌اکنون چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 265 تاريخ : سه شنبه 8 مهر 1399 ساعت: 22:46


 

مسجد,مساجد مهم جهان,مهم ترین مساجد جهان

مساجد مهم جهان
مساجدی هستند که دارای اهمیت معماری، تاریخی یا سیاسی هستند یا در برهه ای از زمان خبرساز بوده اند. این مطلب نگاهی داریم به این دسته از مساجد:

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 191 تاريخ : سه شنبه 8 مهر 1399 ساعت: 22:44


 

جاهای دیدنی دبی,دیدنیهای دبی,جاهای دیدنی دبی در تابستان

دبی از دیدنی ترین شهرهای جهان

 

معرفی جاهای دیدنی دبی

موزه دبی یکی ديگر از جاهای دیدنی دبی است. قلعه الفهیدی که در سال 1800 بنا شد، موزه دبی را در خود جای داده و بنظر میرسد که قدیمی ترین بنای دبی است.

 

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 240 تاريخ : سه شنبه 8 مهر 1399 ساعت: 22:44

 

آن وقتی که در ماشین نشسته‌ایم و خسته و کلافه از راهیم، ممکن است در جاده چشممان به آبی سدی بخورد و حال‌مان سرجا بیاید. بیشتر سد‌های ایران در جاده‌های بین راهی قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها برای خودشان یک پا جاذبه توریستی هستند.

 

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 226 تاريخ : سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت: 19:27

 

از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است. در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 221 تاريخ : سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت: 19:23

تصور کنید، زمان به 2.5 میلیون سال پیش باز می گردد. شما هستید و انسان های اولیه. قطعا در این دیدار خبری از اسپرسو با کیک هویج نیست. ماجراجویی محض است، دیدار با ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی آن. دوران پارینه سنگی یا پالئولیتیک که به آن عصر سنگ کهن و دیرینه سنگی هم می گویند، یکی از ابتدایی ترین، طولانی ترین و ابهام آمیزترین دوران زندیگ بشر است.

ایران گرد ...
ما را در سایت ایران گرد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi irangard بازدید : 340 تاريخ : سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت: 19:21